Hoe zat dat ook alweer… En heb je ze eigenlijk wel nodig?
In organisaties zijn we er gek op: business modellen die je eigenlijk alleen maar kent van je strategie college of de consultancy firm waarmee je samenwerkt. Krijg jij ook een glazige blik in je ogen wanneer het gaat over de begrippen missie, visie en strategie? Schuif je stiekem je telefoon onder tafel om ter plekken te googlen wat, wat ook alweer is? Je bent niet de enige. Maar als het zo moeilijk is dit te onthouden, heeft het dan wel zin om ze te maken?
Focus vinden en koers houden
Ja dat heeft zin. Sterker nog, ze zijn onmisbaar. Een visie, missie en strategie zijn er namelijk om focus te vinden en koers te houden. En laten dat nou precies de struikelblokken zijn van de meeste organisaties. Hoe dat zit? Ik leg het je uit aan de hand van een simpel voorbeeld:
Stel je bent een vakantie aan het plannen. In je zoektocht naar de ideale vakantie is het wel zo handig om te weten:
- Waarom ga je op vakantie? Wat is je bovenliggende doel? Wil je ontspanning, inspiratie of avontuur?
- Wat is je ideale bestemming? Ben je op zoek naar een strandvakantie, een actieve vakantie of een stedentrip en met wie ga je eigenlijk? Ga je met kinderen, je geliefde of reis je alleen?
- Hoe ga je er naartoe? ga je met het vliegtuig, de auto of pak je de trein?
Je kan je missie, visie en strategie zien als een reis, als een groter kader waardoor je weet waar je naartoe onderweg bent, hoe je daar gaat komen en wat het je heeft opgeleverd als je weer thuis bent. Kortom, je missie, visie en strategie zijn het grotere verhaal waarbinnen alles logisch wordt. Het helpt je om focus te houden en koers te zetten naar je eindbestemming.
Organisaties zijn er kampioen in geworden om juist dit verhaal in te vullen met raadsels. We gebruiken woorden waarvan eigenlijk niemand weet wat ze betekenen, laat staan hoe ze eruitzien. En hierdoor ontbreekt het kompas dat medewerkers nodig hebben om stappen te zetten naar het resultaat.
3 vragen om je missie, visie en strategie helder te krijgen
1. Missie: waar staan we voor?
Vaak wordt er ongemakkelijk gelachen als ik deze vraag stel: waarom zijn jullie hier op aarde? Wat is eigenlijk het bestaansrecht? Je missie moet zo stevig zijn dat wanneer alles omvalt, je nog steeds weet wat je te doen staat. Hoe je dit verwoordt? Beantwoord onderstaande vervolgvragen:
- Waar kom je elke dag je bed voor uit?
- Waar geloof ik vanuit mijn tenen in?
- Wat als morgen alles stopt? Welk geloof blijft er dan over?
Extra tip: je missie statement wordt krachtiger als je vertelt waar je je tegen verzet, dit is vaak ook je onderscheidend vermogen. Dit kunnen trends in de markt zijn of iets waarvan je ziet dat het simpelweg niet (meer) werkt.
2. Visie: waar gaan we voor?
Binnen de missie heb je een visie. Dat is wat je als organisatie denkt te kunnen bereiken binnen een bepaalde periode. Een scherpe visie maakt de bijdrage binnen de missie ook concreet en tastbaar. Een aantal vragen om je visie scherp te stellen:
- Welk probleem lossen jullie op en hoe doen jullie dat?
- Voor wie zijn jullie er?
- Wat als jullie slagen met dat wat jullie doen, hoe ziet de wereld er dan uit?
Extra tip: formuleer je visie niet te dichtbij (< 1 jaar) of te ver weg (> 3 jaar), zo dwing je jezelf te dromen, grote doelen te stellen èn het concreet te maken.
3. Strategie: hoe gaan we daar komen?
Als het goed is, is je strategie nu een invuloefening. Je schetst simpelweg de stappen om er te komen. Een aantal vragen om deze helder te formuleren:
- Hoe ziet de eerste, kleinste, stap eruit?
- Waar wordt het hobbelig en hoe gaan we daarmee om?
- Hoe bepalen we of we op de juiste weg zitten, welke tussentijdse resultaten worden zichtbaar?
Extra tip: je strategie kan veranderen, er zijn immers meerdere wegen die leiden naar Rome. Evalueer je strategie daarom steeds opnieuw en sta stil bij wat er heeft gewerkt en wat niet. Kloppen ze ook, kijkende naar de missie en visie?
Kan het nog simpeler? Ja, dat kan.
Toegegeven, als je op internet zoekt vind je geen eenduidige definitie van een missie, visie en strategie. Daarom maak ik het liever simpeler dan simpel met mijn eigen definitie.
Je hebt een stip (visie)
En een weg ernaartoe (strategie)
En als het goed is, een vuurtje dat je elke dag drijft om je doelen te bereiken (missie)
Meer hoef je eigenlijk niet te onthouden.